
NINA WESTER
KUNSTNERISK LEDER
Nina Wester er utdannet regissør og dramatiker fra Dramatiska Institutet i Stockholm. Hun har vært teatersjef ved Hålogaland Teater (2013-2016) og har lang erfaring med en rekke store teaterproduksjoner både i Sverige og Norge, blant annet ved Den Nationale Scene, Dramaten, Stockholms Statsteater, Riksteatern og Turnéteateret i Trøndelag.
Etter sin tid som teatersjef har hun igjen arbeidet som frilanser, blant annet med regi av Mattias Anderssons Openberringa for Det Norske Teatret (2019) og musikalen Cabaret for Den Nationale Scene (2020).
Wester har vunnet flere priser, bla. Årets Hedda i 2022 sammen med Rimfrost produksjoner for forestillingen Utvik Senior. Hun var også nominert i kategoriene beste scenetekst og beste regi under Heddaprisen 2023 for forestillingen IDIOT! som hun skrev og regisserte på Turneteatret. Hun er opprinnelig fra Otterøya, men bosatt i Oslo.

INGRID FORTHUN
REGISSØR
Ingrid Forthun er født i 1963, og er regissør i tillegg til foredragsholder i emner knyttet til fagfeltene regi, skuespillerteknikk, dramaturgi og lederskap, samt emner knyttet til kreativitet og skapende prosesser. Hun er utdannet regissør fra Statens Teaterhøgskole 1995-98 og er ellers pedagog- og musikerutdannet med master i musikk fra UiO.
Forthun har hatt regioppdrag ved blant annet Nationaltheatret, Det Norske Teatret, Den Nationale Scene, Rogaland Teater, Hålogaland Teater, Teater Ibsen, Hedmark Teater, Operaen i Kristiansund, Agder Teater/Kilden Teater og Kilden Opera. Hun har hatt regi både i teater- og operaforestillinger. Hun har bl.a. hatt regi på Et dukkehjem -15 år etter, Hedda Gabler, Tonje Glimmerdal, Tosca og La Boheme.
For NRK Radioteatret har hun regissert fire produksjoner, tre av dem internasjonalt prisbelønte. Forthun mottok i 2009 NRK Radioteaters ærespris Blå fugl for forestillingen Hauk og due.
Forthun virket som teatersjef ved Kilden teater og konserthus fra 2009-2014 og som prosjektleder/kunstnerisk leder for utviklingen av IBSEN Museum & Teater i Oslo 2020-2023.
Hun har undervist i en årrekke ved Statens Teaterhøgskole, skuespillerlinjen (KHiO) og Norges Musikkhøgskole, og var i 5 år kunstnerisk leder for Norsk Kulturskoleråds Kreativt oppvekstmiljø-prosjekter (KOM).

TORODD WIGUM
MUSIKALSK LEDER
Torodd Wigum er født i Trondheim i 1970, og han dirigerte på Stiklestad for første gang i fjor. I tillegg til å være musikalsk leder for «Spelet om Heilag Olav», er han for tiden kunstnerisk rådgiver for Ringsakeroperaen.
Etter studier ved Trøndelag Musikkonservatorium og Norges musikkhøgskole var han ansatt som solo-bratsjist i Trondheim Symfoniorkester og et sentralt medlem av Trondheimsolistene i mange år, før han fulgte drømmen sin og satset for fullt på dirigeringen.
I årene 2007-2009 var Wigum assistentdirigent i Bergen Filharmoniske Orkester, en ordning som var den første i sitt slag i Norge, og i perioden 2010-2016 fungerte han som husdirigent i Trondheim Symfoniorkester. I årene 2016-2024 var han sjefdirigent for NUSO, Norsk Ungdomssymfoniorkester.
I tillegg til jevnlig å dirigere de norske symfoniorkestrene og forsvarskorpsene, har Wigum de senere årene også dirigert mer og mer opera. Han har dirigert operaoppsetninger på den Fynske Opera i Danmark, på Ringsakeroperaen, ved Operaen i Kristiansund, med Opera Trøndelag på Steinvikholmen og Stjørdal og Henning Sommerros opera «Querini» på Røst i Lofoten. Høsten 2025 dirigerer han Puccinis «Madama Butterfly» på Ringsakeroperaen og i 2027 skal han igjen gjeste Operaen i Kristiansund under Operafestukene.
Wigum har også en voksende internasjonal karriere, og han har de senere årene gjestedirigert bl.a Szczecin Philharmonic Orchestra i Polen, Island Symfoniorkester, Estlands Nasjonalorkester, Göteborg Symfoniker, Nordiska Kammarorkestern, Copenhagen Philharmonic, Sönderjyllands Symfoniorkester, Bremer Philharmoniker og MDR Sinfonieorchester, Leipzig.

Cina Espejord
KOREOGRAF
Cina Espejord er utdannet ved Den Norske Operas Ballettskole og Ballettschule des Hamburg Ballett. Hun har jobbet som danser i Nasjonalballetten fra 2003-2025.
Som koreograf har hun også skapt mange verk for Nasjonalballetten, blant annet Kritikerpris-nominerte Over hodet under huden (2014) og How did i get where (2019). Espejord mottok også kritikerprisen for sin koreografi i Ghosts – Ibsens Gengangere i 2015. Espejord har også skapt flere verk for Nasjonalballetten Ung og hun har jobbet med barn og unge gjennom prosjekter som På tå hev og Dansefot.
I 2017 hadde hun regi og koreografi på forestillingen Musikkfabrikken på Oslo konserthus med Oslo Filharmonien som ble videre utviklet til en opplevelse i Hunderfossen familie park i 2023. Musikkfabrikken på Hunderfossen vant en Thea Award (2024) for beste attraksjon.
Til høsten er hun aktuell med forestillingen En Fortelling om Svanesjøen som danses av Nasjonalballetten både på Operaen og på turne i flere byer i Norge.