Stiklestadprisen 2024

Stiklestadprisen 2024 tildeles
Turid Hofstad.

INNSTILLINGSKOMITEENS UTGANGSPUNKT

I statuttene står det at

«Stiklestadprisen skal være en anerkjennelse for en innsats som bidrar til å løfte, utvikle og/eller aktualisere Stiklestad. Det kan gjøres gjennom levendegjøring av stedet i form av ulike kunstneriske bidrag, gjennom bidrag til økt kunnskap om stedets mer enn tusenårige historie eller ved å bidra til utviklingen av Stiklestad som en dynamisk demokratisk arena.»   

I statuttene står det også at prisen skal tildeles til noen som har bidratt til å forme eller skape særskilt oppmerksomhet om Stiklestad innen en av tre kategorier:

  1. Kunstnerisk, enten skapende eller utøvende
  2. Kunnskapsbyggende, gjennom forskning og/eller formidling
  3. Demokratiutviklende, gjennom fokus på dialog og sosial bærekraft

Innstillingskomiteen har lagt et bredt perspektiv til grunn for valg av kandidat til årets pris. Det vil si at kandidaten aller mest har bidratt visuelt skapende på Stiklestad, men har også bidratt i det demokratiutviklende perspektivet.

 

BEGRUNNELSE

Stiklestadprisen for 2024 går til Turid Hofstad. Hun har hatt ansettelsesforhold på Stiklestad i over 20 år, det meste av tiden som direktør. Men det er ikke en god nok kvalifikasjon til Stiklestadprisen i seg selv. Det er hennes engasjement og drivkraft for utviklingen som har foregått på Stiklestad i hennes tid som direktør som er begrunnelsen for denne tildelingen.

Turid sin tilknytning til Stiklestad startet lenge før hun ble ansatt i Stiklestad Nasjonale Kultursenter (SNK). I sin ungdom danset hun i leikarringen i spelet i 14 år, hun var kordirigent for Olsokkoret etter endt musikkutdanning. Hun ble hentet inn i styret for kulturhuset men ble permittert derfra for å bli engasjert til å sluttføre søknad som sikret kulturhuset status som nasjonalt knutepunkt med spesielt ansvar for å formidle kunnskap om Olav Haraldsson og slaget på Stiklestad. Med det ble et viktig økonomisk fundament sikret. Det skjedde i 1996. Deretter ble vegen inn i direktørstolen kort. I sin direktørgjerning har alt arbeid vært forankret i hennes fokus på STEDET og stedets kraft. Hun vek aldri fra forståelsen av Stiklestad som et helt unikt sted i Norge i fortid og nåtid – og at det også bør være det for fremtiden. Hun hadde alltid sterk bevissthet om hvilket ansvar og muligheter som følger med å forvalte et slikt sted – og hennes ambisjoner på stedets vegne var skyhøye. Den forståelsen overførte hun også til resten av organisasjonen.

Hennes «hovedettermæle» er den ambisiøse oppbyggingen av Stiklestad Nasjonale Kultursenter gjennom 20 år til et faglig sterkt museum, med fokus både på de mange fortellingene knyttet til Olav og Stiklestad gjennom tusen år, og Stiklestads betydning som viktig møteplass og symbolsted i vårPresseinformasjon egen tid. Dette arbeidet ble blant annet anerkjent gjennom nominasjonen av SNK til årets museum i 2018.

For å sørge for at de mange besøkende på Stiklestad skulle komme enda tettere på historiene om Olav og tiden rundt 1030, satte man under Turids ledelse i gang det store arbeidet med middelaldergården Stiklastadir. I dag har dette blitt en unik museumsarena som tilbyr historiske helhetsopplevelser både om tiden forut for slaget og samfunnet som vokste frem i etterkant. Dette var et ledd i et arbeid tidlig på 2000-tallet med et overordnet formidlingskonsept «Stiklestad 230- 2030» som omfattet en helhetlig plan for utvikling av formidlingstilbud og områdeutvikling. Formidlingskonsept og temaoverskrifter som ble utviklet den gang har med videreutvikling stått seg fram til i dag. Omlegging av vegstruktur muliggjorde områdeutvikling. Orkestergrav i spelamfiet og hotell kom også på plass for å nevne noe. Turid vil ikke ta æren for alt som skjedde. I avisintervjuer fremhever hun gjentagende viktigheten av samarbeidet, engasjementet og kompetansen til både ansatte, frivilligheten og andre samarbeidsaktører. Det var likevel hun som sto ved roret og ledet retningen på arbeidet.

Turid tok også sitt høye ambisjonsnivå på Stiklestads vegne med seg inn i oppstarten av arbeidet med Nasjonaljubileet 2030. En milepæl var at statsbudsjett for 2017 slo fast at 2030 var et nasjonalt jubileum og at SNK hadde et særskilt ansvar. Som direktør var hun også teatersjef for Spelet om Heilag Olav gjennom 20 år. I denne rollen kombinerte hun sitt nære forhold til og erfaring med spelet, med sitt sterke engasjement for utviklingen av Stiklestad. Gjennom rekruttering av flere kunstneriske team og en kombinasjon av respekt og ureddhet, blant annet med nattforestillinger, var hun en viktig bidragsyter til å holde den unike 70-årige spelarven på Stiklestad levende. Med denne begrunnelsen tildeles Turid Hofstad Stiklestadprisen for 2024.

Bilde

OM STIKLESTADPRISEN

Stiklestadprisen deles ut av Verdal kommune.

Den ble første gang delt ut i 1971. Den deles ut annethvert år og i år gjøres det for 27. gang.

 

DE SOM ER TIDLIGERE ER TILDELT STIKLESTADPRISEN

1971 Gisle Straume
1973 Paul Okkenhaug
1975 Trygve Nøvre
1977 Einar Krokstad
1977 Olaug Helberg
1980 Arne Aas
1982 
Sidsel Ryen
1984 
Øyvind Øyen
1986 
Thorbjørn Lindhjem
1988 
Otto Homlung
1990 
Torbjørn Fossum
1992 
Ståle Bjørnhaug
1994 Vera Henriksen
1996 Arnulf Haga
1998 Nils Ole Oftebro
2000 Erik Hivju
2002 Hildegunn Eggen
2004 Ole Kristian Ruud
2006 Eir Inderhaug
2008 Arne Fagerholt
2010 Else Lund og Anne Guri Sende
2012 Lars Roar Langslet
2014 Karsten Alnæs
2016 Håkon Gullvåg
2018 Anne Grosvold
2022 Nils Normann Iversen
Del på Facebook