Stiklestadprisen 2024
Stiklestadprisen 2024 tildeles
Turid Hofstad.
INNSTILLINGSKOMITEENS UTGANGSPUNKT
I statuttene står det at
«Stiklestadprisen skal være en anerkjennelse for en innsats som bidrar til å løfte, utvikle og/eller aktualisere Stiklestad. Det kan gjøres gjennom levendegjøring av stedet i form av ulike kunstneriske bidrag, gjennom bidrag til økt kunnskap om stedets mer enn tusenårige historie eller ved å bidra til utviklingen av Stiklestad som en dynamisk demokratisk arena.»
I statuttene står det også at prisen skal tildeles til noen som har bidratt til å forme eller skape særskilt oppmerksomhet om Stiklestad innen en av tre kategorier:
- Kunstnerisk, enten skapende eller utøvende
- Kunnskapsbyggende, gjennom forskning og/eller formidling
- Demokratiutviklende, gjennom fokus på dialog og sosial bærekraft
Innstillingskomiteen har lagt et bredt perspektiv til grunn for valg av kandidat til årets pris. Det vil si at kandidaten aller mest har bidratt visuelt skapende på Stiklestad, men har også bidratt i det demokratiutviklende perspektivet.
BEGRUNNELSE
Stiklestadprisen for 2024 går til Turid Hofstad. Hun har hatt ansettelsesforhold på Stiklestad i over 20 år, det meste av tiden som direktør. Men det er ikke en god nok kvalifikasjon til Stiklestadprisen i seg selv. Det er hennes engasjement og drivkraft for utviklingen som har foregått på Stiklestad i hennes tid som direktør som er begrunnelsen for denne tildelingen.
Turid sin tilknytning til Stiklestad startet lenge før hun ble ansatt i Stiklestad Nasjonale Kultursenter (SNK). I sin ungdom danset hun i leikarringen i spelet i 14 år, hun var kordirigent for Olsokkoret etter endt musikkutdanning. Hun ble hentet inn i styret for kulturhuset men ble permittert derfra for å bli engasjert til å sluttføre søknad som sikret kulturhuset status som nasjonalt knutepunkt med spesielt ansvar for å formidle kunnskap om Olav Haraldsson og slaget på Stiklestad. Med det ble et viktig økonomisk fundament sikret. Det skjedde i 1996. Deretter ble vegen inn i direktørstolen kort. I sin direktørgjerning har alt arbeid vært forankret i hennes fokus på STEDET og stedets kraft. Hun vek aldri fra forståelsen av Stiklestad som et helt unikt sted i Norge i fortid og nåtid – og at det også bør være det for fremtiden. Hun hadde alltid sterk bevissthet om hvilket ansvar og muligheter som følger med å forvalte et slikt sted – og hennes ambisjoner på stedets vegne var skyhøye. Den forståelsen overførte hun også til resten av organisasjonen.
Hennes «hovedettermæle» er den ambisiøse oppbyggingen av Stiklestad Nasjonale Kultursenter gjennom 20 år til et faglig sterkt museum, med fokus både på de mange fortellingene knyttet til Olav og Stiklestad gjennom tusen år, og Stiklestads betydning som viktig møteplass og symbolsted i vårPresseinformasjon egen tid. Dette arbeidet ble blant annet anerkjent gjennom nominasjonen av SNK til årets museum i 2018.
For å sørge for at de mange besøkende på Stiklestad skulle komme enda tettere på historiene om Olav og tiden rundt 1030, satte man under Turids ledelse i gang det store arbeidet med middelaldergården Stiklastadir. I dag har dette blitt en unik museumsarena som tilbyr historiske helhetsopplevelser både om tiden forut for slaget og samfunnet som vokste frem i etterkant. Dette var et ledd i et arbeid tidlig på 2000-tallet med et overordnet formidlingskonsept «Stiklestad 230- 2030» som omfattet en helhetlig plan for utvikling av formidlingstilbud og områdeutvikling. Formidlingskonsept og temaoverskrifter som ble utviklet den gang har med videreutvikling stått seg fram til i dag. Omlegging av vegstruktur muliggjorde områdeutvikling. Orkestergrav i spelamfiet og hotell kom også på plass for å nevne noe. Turid vil ikke ta æren for alt som skjedde. I avisintervjuer fremhever hun gjentagende viktigheten av samarbeidet, engasjementet og kompetansen til både ansatte, frivilligheten og andre samarbeidsaktører. Det var likevel hun som sto ved roret og ledet retningen på arbeidet.
Turid tok også sitt høye ambisjonsnivå på Stiklestads vegne med seg inn i oppstarten av arbeidet med Nasjonaljubileet 2030. En milepæl var at statsbudsjett for 2017 slo fast at 2030 var et nasjonalt jubileum og at SNK hadde et særskilt ansvar. Som direktør var hun også teatersjef for Spelet om Heilag Olav gjennom 20 år. I denne rollen kombinerte hun sitt nære forhold til og erfaring med spelet, med sitt sterke engasjement for utviklingen av Stiklestad. Gjennom rekruttering av flere kunstneriske team og en kombinasjon av respekt og ureddhet, blant annet med nattforestillinger, var hun en viktig bidragsyter til å holde den unike 70-årige spelarven på Stiklestad levende. Med denne begrunnelsen tildeles Turid Hofstad Stiklestadprisen for 2024.
Bilde
OM STIKLESTADPRISEN
Stiklestadprisen deles ut av Verdal kommune.
Den ble første gang delt ut i 1971. Den deles ut annethvert år og i år gjøres det for 27. gang.
DE SOM ER TIDLIGERE ER TILDELT STIKLESTADPRISEN
1971 Gisle Straume 1973 Paul Okkenhaug 1975 Trygve Nøvre 1977 Einar Krokstad 1977 Olaug Helberg 1980 Arne Aas 1982 Sidsel Ryen 1984 Øyvind Øyen 1986 Thorbjørn Lindhjem 1988 Otto Homlung 1990 Torbjørn Fossum 1992 Ståle Bjørnhaug |
1994 Vera Henriksen 1996 Arnulf Haga 1998 Nils Ole Oftebro 2000 Erik Hivju 2002 Hildegunn Eggen 2004 Ole Kristian Ruud 2006 Eir Inderhaug 2008 Arne Fagerholt 2010 Else Lund og Anne Guri Sende 2012 Lars Roar Langslet 2014 Karsten Alnæs 2016 Håkon Gullvåg 2018 Anne Grosvold 2022 Nils Normann Iversen |